piątek, 29 maja 2015

Sernik z makiem





Zaraz po Pani Walewskiej to ciasto chodziło za mną dłuższy czas. Nie chciałam jednak robić klasycznej wersji z makiem na dole, a serem u góry, widziałam też ciapkowane wersję i taka spodobała mi się najbardziej. Co prawda ciapki się trochę rozjechały, ale smak wymieszany jak chciałam




Masa makowa
  • 150g maku suchego zmielonego
  • szklanka mleka
  • czubata łyżka masła
  • 2 łyżki miodu
  • cukier do smaku, u mnie ok 10 łyżek
  • bakalie - orzechy włoskie, rodzynki, żurawina, śliwki suszone, płatki migdałów - ok garść każdego 
Mak zalać mlekiem i podgotować ok 10 minut na małym gazie co jakiś czas mieszając. Bakalie posiekać, dodać do maku wraz z resztą składników, gotować jeszcze około 5 minut - czas potrzebny na stopniowe dodawanie cukru i próbowanie. Mój nie wyszedł do końca słodki, ale taki właśnie chciałam. Odstawić do wystygnięcia.

Spód

  • 250g mąki pszennej 
  • 1,5 łyżeczki proszku do pieczenia
  • 120g cukru pudru
  • 1 jajko
  • 125g masła
  • szczypta soli


Składniki zagniatamy, zawijamy w folię i wkładamy do lodówki na 10minut. Następnie ciasto rwiemy na mniejsze kawałki i ugniatamy na spodzie blachy wyłożonej papierem do pieczenia . Pieczemy w nagrzanym do 190st piekarniku przez około 15-20 minut. Po upieczeniu studzimy.


Masa

  • 7 jajek
  • 1kg zmielonego twarogu
  • 200g miękkiego masła
  • 170g cukru pudru
  • 1 łyżka mąki ziemniaczanej 
  • 2 łyżki kaszy manny
  • opcjonalnie szczypta soli kapka octu do ubijania białek
 Białka ubijamy na sztywno - ja dodaje szczyptę soli i odrobinę octu wtedy zawsze wychodzi mi mocna sztywna piana. Osobno miksujemy resztę składników. Do masy serowej dodajemy delikatnie piane z białek, zostawiając ok 2-3 łyżki - do pozostałej piany dodajemy wcześniej przygotowaną masę makową i także delikatnie mieszamy. Na upieczony spód nakładamy miejscami placki z masy makowej. Przykrywamy je i miejsca pomiędzy masą serową, następnie znowu placki masy makowej, serowej, makowej - wykańczając masą serową tak żeby z niej powstała najwyższa warstwa i mak względnie nie prześwitywał. Pieczemy ok 40 minut w 150st, następnie zmniejszamy do 13st i pieczemy dalej 30-40 minut. Zostawiamy do ostygnięcia w piekarniku

Polewa czekoladowa

  • 100g masła
  • 50g kakao
  • 130g cukru pudru
  • 2 łyżki mleka

Wszystkie składniki roztopić w garnuszku na małym gazie ciągle mieszając. Nie doprowadzać do zagotowania. Wylać na wierzch ostudzonego ciasta, schłodzić w lodówce





1 komentarz:

  1. pięknie się błyszczy ta polewa:) ciasto z pewnością było pyszne

    OdpowiedzUsuń